"Egzotične" žitarice

"Iz prehrane izbacite bijeli kruh i bijelo brašno" rečenica je koju često možete čuti, kao i "za doručaj jedite cjelovite žitarice". Međutim mogi se samo zadrže na zobenim pahuljicama i kruhu sa sjemenkama, što je dobro, ali postoji još niz kvalitetnih žitarica, koje mogu unijeti raznolikost u vaš jelovnik.

Proso je bezglutenska, lakoprobavljiva žitarica koja na organizam djeluje alkalno.
Preporučuje se osobama koje imaju crijevnih problema jer pomaže u regeneraciji crijevne mikroflore, za probleme sa slezenom i gušteračom, ali i kod problema sa anemijom, artritisom te živčanim sustavom. Bogata je magnezijem i željezom, zatim kalcijem, fosforom, cinkom, niklom te vitaminom E i vitaminima B kompleksa. Također je odličan izvor bjelančevina, na sto grama prosa nalazi se 10g bjelančevina.

Heljda je bezglutenska žitarica s izrazito niskim glikemijskim indeksom. Bogata je vrijednim bjelančevinama te mineralima manganom i željezom, zatim bakrom, magnezijem i fosforom. Obiluje vlaknima, što je čini pogodnom za probavne poteškoće.
Također, heljda sadrži dva flavonoida sa značajnim pozitivnim utjecajem na ljudsko zdravlje: rutin i kvercetin.
Rutin jača kapilare i pomaže kod problema s proširenim venama te produžava aktivnost vitamina C.
Pokazalo se da je kvercetin dobar protuupalni agens, jak je antioksidans, štiti LDL-kolesterol od oksidacije, sprječava zgrušavanje krvi i stvaranje krvnih ugrušaka.

Kvinoja ima visoku razinu bjelančevina i smatra se prikladnim izvorom svih esencijalnih aminokiselina - što je čini izuzetno pogodnom za vegetarijance i vegane. Uz bjelančevine izvor je i kvalitetnih masti, omega 3 i omega 6; vitamin E, mangan i bakar je čine dobrim antioksidansom, dok su magnezij i vitamin B2 zaslužni za pomoć kod migrena. Osim navedenog sadržava i ostale vitamine B skupine, kao i cink, željezo i kalij. Niski glikemijski indeks i obilje vlakana čini je idealnom namirnicom za dijabetičare, ali i one koji pate od česte pojave zatvora. Hipoalergena je i pogodna za osobe koje ne podnose gluten.

Amarant se smatra nutritivno najbogatija žitarica, s najviše nutrijenata u sredini zrna, ne u ovojnici.
Obiluje esencijalnim masnim kiselinama, omega 6 i omega 3, bjelančevinama, vlaknima (čak 3x više od pšenice), kalcijem (2x više od mlijeka), vitaminima A,K,C, B6,B9 mineralima kao što su željezo, magnezij, kalcij, fosfor, mangan te aminokiselinom lizinom.
Konzumacija od najranije dobi obzirom da djecu u razvoju čini otpornima na infekcije. Obiluje folnom kiselinom što ga čini poželjnom namirnicom za trudnice.
Potiče zdravlje reproduktivnog sustava te dokazano snižava rizik od oštećenja mozga i neuralne cijevi kod novorođenčadi. Ako se konzumira redovito, reducira razinu lošeg kolesterola i rizik od kardiovaskularnih bolesti. Pomaže kod anemije i pothranjenosti te normalizacije krvnog tlaka, poboljšava probavu te jača koštani sustav i imunitet općenito.

Tef je bezglutenska, sitna žitarica, podrijetlom iz Etiopije.
Bogata je mineralima kalcijem i željezom te predstavlja dobar izvor fosfora, magnezija i cinka, kao i vitamina B1. Smatra se da je dobar izvor bjelančevina, s obzirom da sadrži 8 esencijalnih aminokiselina.
Brašno tefa je također bogato željezom zbog čega se preporučuje osobama koje pate od anemije. Dakle, brašno od tefa korisna je namirnica za poboljšavanje cirkulacije, pogotovo kod osoba sa čestim bolovima u nogama, glavoboljama i malaksalošću. Ugljikohidrati koji se nalaze u zrnu tefa se sporo razlažu u glukozu, što ga čini pogodnim za dijabetičare.