Kako pobijediti nadutost?

Nadutost ili meteorizam definira se kao osjećaj povećane količine plinova u probavnom sustavu. Najčešći simptomi su osjećaj težine i boli u abdomenu, učestalo podrigivanje ili analno ispuštanje plinova. S obzirom da je u velikoj većini slučajeva uzrok nadutosti nepoznat, potrebno je detaljnije obratiti pažnju na prehranu i otkriti koja vrsta ili skupina namirnica uzrokuje poteškoće.

• Učestalo podrigivanje je dokaz da se gutanjem hrane gutaju i velike količine zraka, stoga je potrebno promijeniti navike jedenja.
• Učestalo ispuštanje plinova analnim putem može biti posljedica nekoliko različitih problema

  • konzumacija grahorica i kupusnjača
  • manjak enzima potrebnih za razgradnju pojedinih šećera (pr. laktaza)
  • nepodnošenje glutena
  • zatajenje funkcije gušterače

• Savjetuje se sporije gutanje hrane, dulje žvakanje i konzumacija hrane u opuštenoj atmosferi, bez stresa i ograničenja vremena za obrok.
• Izbjegavati rafiniranu hranu, bogatu šećerima i mastima
• Izbjegavati namirnice za koje se zna da izazivaju nadutost (grahorice-posebice leća, grah, slanutak, mahune, kupusnjače, kafriol, brokula)
• Gazirani sokovi
• Brza hrana

Brza hrana i gazirani sokovi odgovorni su za disbiozu, odnosno poremećenu ravnotežu crijevne mikroflore, što također dovodi do nadutosti. Stoga se preporučuje konzumacija probiotika, osobito Lactobacillus plantarum, Lactobacillus acidophilus i Biffidobacterium lactis.

Neke mahunarke, primjerice mladi grašak, mlade mahune, crvena i žuta leća, drugačijom pripremom, koja uključuje namakanje, ispiranje, mijenjanje vode u kojoj se kuhaju, dodatak alge kombu, kima, anisa i komorača te protisnute, odnosno poslužene u obliku juha, ne uzrokuju nadimanje.

Preporuča se:
• Konzumacija redovitih, manjih obroka (5/dan)
• Opušteno blagovanje
• Redovita tjelovježba (šetnja i sl. nakon obroka)
• Primjereno žvakanje
• Odvojena konzumacija bjelančevina i ugljikohidrata – ova teza nije utemeljena, međutim ako može pomoći, može se primjenjivati
• Izbjegavanje prejedana
• Upotreba karminativa – komorača, đumbira, ananasa, papaje, anisa, kima, klinčića i lovora u prehrani (dodatci jelima, čajevi, ...)