Prevencija pojave karcinoma dojke

Karcinom dojke je postala najčešća zločudna bolest kod žena u razvijenim zemljama svijeta. Kako bi se istaknula važnost prevencije ove bolesti, cijeli listopad je posvećen borbi protiv raka dojke. Odmah iza pušenja, prehrana je najvažniji čimbenik u prevenciji, stoga promijenite sve prehrambene i životne navike odmah!

Prvi faktor na koji je potrebno obratitit pažnju jest redukcija tjelesne težine, ukoliko je indeks tjelesne mase veći od 25. Svoj indeks tjelesne mase jednostavno možete izračunati prema sljedećoj formuli, tjelesna masa u kilogramima podijeljena s kvadratom tjelesne visine u metrima. Idealni interval indeksa tjelesne mase trebao bi biti od 18,5 do 24,9.
Žene koje imaju prekomjernu tjelesnu težinu imaju i viška masnih stanica (adipocita) u kojima se stvara višak estrogena, ženskih hormona, koji utječe na rast stanica karcinoma.
Redukcija tjelesne mase i adipocita ostvaruje se pravilnom prehranom i tjelesnom aktivnosti.

PREHRAMBENI SAVJETI:

Osnovu prehrane čin hrana biljnog podrijetla, koja treba biti prisutna uz svaki glavni obrok. U tu skupinu ubrajamo svježe i minimalno termički obrađeno povrće i svježe voće, kao i integralne žitarice i njihovi proizvodi. Potom slijede mlijeko i mliječni proizvodi - osobito se prednost daje fermentiranim mliječnim proizvodima i sirevima s manje masnoće. Tjedno se mogu konzumirati bjelančevine životinjskog podrijetla, odnosno riba i plodovi mora, krto meso - do 2 puta tjedno svaku od navedenih skupina i jaja 2 do 4 puta tjedno. Industrijski prerađeno meso i mesne proizvode trebalo bi izbjegavati što je više moguće. Mahunarke, kao izvor biljnih bjelančevina, preporučaju se jesti više od dva puta tjedno, u kombinaciji s cjelovitim žitaricama, u svrhu postizanja unosa kompletnih bjelačevina. Slatkiše, bombone, peciva, kupovne gazirane i negazirane sokove, kao i druge kupovne bezalkoholne napitke savjetuje se u potpunosti izbjegavati, odnosno što rjeđe konzumirati. Orašasti plodovi i sjemenke idealna su sastavnica međuobroka, ali umjereno. Maslinovo ulje, crno vino te razni začini svakako trebaju biti svakodnevno zastupljeni, ali u umjerenim količinama.

Dokazano je da mediteranska prehrana blagotvorno djeluje na prevenciju različitih oblika karcinoma, a dobar dio zasluha može se pripisati svakodnevnoj konzumaciji ekstradjevičanskog maslinovog ulja.

Umjerenost je važna stavka prehrane, što je posebno značajno kod današnjeg sjedilačkog načina života. Sezonske namirnice uvijek bi trebale biti vodilja kod odabira obroka, osobitno iz lokalnog i poznatog uzgoja, zbog sigurnosti u kvalitetu samog proizvoda. Sezonsko, minimalno obrađeno povrće i svježe voće ključ su pravilne prehrane i trebali bi činiti glavninu dnevnih obroka. Sljedeća važna stavka jest redovito, svakodnevno kuhanje barem jednog obroka. Na taj način se uvelike doprinosi kvaliteti prehrane i redukciji unosa industrijski prerađene hrane, bogate rafiniranim šećerima i mastima.
I za kraj, važno je napomenuti redovitu tjelesnu aktivnost i izbjegavanje izlaganja organizma duhanskom dimu.